Kötelező energetikai felülvizsgálat a 70 kW feletti fűtési és hűtési rendszerekre

A 70 kW feletti épületgépészeti (fűtési és légkondicionáló) rendszerek energetikai felülvizsgálatát rendszeresen el kell végezni, az első jelentős határidő 2025. december 31.

Az energetikai felülvizsgálat a 70 kW feletti épületgépészeti (fűtési és légkondicionáló) rendszerek időszakos műszaki-energetikai ellenőrzése. Célja a berendezések hatékonyságának értékelése, a korszerűsítési lehetőségek feltárása és az energiamegtakarítás elősegítése a nagy energiafogyasztású épületrendszereknél. 2025. december 31-én fontos határidő jár le.

 

Jogszabályi háttér és a felülvizsgálat célja

Magyarországon jogszabály írja elő a nagy teljesítményű fűtési és hűtési rendszerek energetikai felülvizsgálatát. Az energiahatékonyságot szolgáló előírások szerint minden olyan épület vagy épületcsoport fűtési, légkondicionáló, illetve kombinált HVAC (fűtés/szellőzés vagy hűtés/szellőzés) rendszerére kötelező rendszeres energetikai felülvizsgálat, amelynek effektív névleges teljesítménye meghaladja a 70 kW-ot. A szabályozás elsődleges célja az energiahatékonyság javítása, a korszerűsítési lehetőségek azonosítása, valamint a rendszerek működésének átlátható, dokumentált nyomon követése. Vagyis nem csupán adminisztratív kötelezettségről van szó, hanem olyan ellenőrzési folyamatról, amely feltárja a hatékonysági hiányosságokat és javaslatot ad a fejlesztésekre, csökkentve az energiaveszteséget és a költségeket, mérsékelve a környezeti terhelést.

A Nemzeti Klímavédelmi Hatóság országos nyilvántartást és informatikai modult üzemeltet az energetikai felülvizsgálatok rögzítésére. Ez a rendszer egységesíti a jelentések kezelését és támogatja az energiahatékonysági beruházások nyomon követését. Így a jogszabályi megfelelés ellenőrzése mellett olyan szakmai adatbázis is épül, amely segíti a további intézkedések megtervezését.

Kikre vonatkozik a kötelező energetikai felülvizsgálat?

A kötelezettség minden olyan szervezetet és intézményt érint – beleértve a magán- és közszféra épületeit, vállalatokat, önkormányzatokat, társasházakat –, amelyek 70 kW-nál nagyobb névleges teljesítményű épületfűtő vagy épülethűtő rendszerrel rendelkeznek. Ide tartozik minden 70 kW feletti fűtési rendszer (beleértve a kombinált helyiségfűtő-szellőztető rendszereket) és minden 70 kW feletti légkondicionáló rendszer (ideértve a kombinált légkondicionáló-szellőztető rendszereket) is. Függetlenül attól, hogy a rendszer ipari létesítményben, irodaházban vagy nagyobb társasházban üzemel, a teljesítményküszöb átlépése esetén a felülvizsgálat kötelező. Fontos kivétel ugyanakkor, hogy a kizárólag technológiai célú hőtermelő berendezések – amelyek nem épületfűtési vagy hűtési funkciót szolgálnak, hanem például gyártási technológia részei – nem tartoznak a felülvizsgálati kötelezettség alá. A jogalkotó tehát az épületek komfortját biztosító hőtermelő és hűtő rendszerekre fókuszál.

Megjegyzés: A 140 kW feletti kazánok tipikusan légszennyező pontforrásnak minősülnek a levegőtisztaság-védelmi jogszabályok szerint – az ilyen teljesítményű kazánok kéményei engedélykötelesek. Számukra most újabb kötelezettség jelent meg: a környezetvédelmi előírások (mint az emissziós engedély) mellett az energetikai hatékonyság terén is auditáltatniuk kell rendszereiket. Ezért kiemelten fontos ezen érintettek számára is, hogy tisztában legyenek a felülvizsgálat követelményeivel.

Határidők az első felülvizsgálatra és az ismétlődés gyakorisága

Meghatározott határidőkig kell elvégezni az első energetikai felülvizsgálatot, majd azt követően is rendszeresen ismételni kell. Az üzembe helyezés időpontja dönti el az első vizsgálat esedékességét:

  • 2022. január 1. előtt üzembe helyezett rendszerek esetén az első felülvizsgálatot 2025. december 31-ig kötelező elvégeztetni. Ez a közelgő határidő különösen fontos, hiszen a legtöbb érintett rendszer ebbe a kategóriába tartozik.
  • 2022. január 1. után üzembe helyezett (új) rendszerek esetén a telepítéstől számított egy éven belül el kell végeztetni az első felülvizsgálatot.

Ezt követően a felülvizsgálatot rendszeres időközönként meg kell ismételni:

  • Általános esetben 8 évente szükséges az energetikai felülvizsgálat megismétlése.
  • Nagyvállalatoknál 4 évente, az energetikai audit részeként kell lefolytatni a felülvizsgálatot. Az energetikai audit és az energetikai felülvizsgálat különálló követelményrendszerrel bírnak; a felülvizsgálat eredményéről készült jelentést csatolni kell az audit jelentéséhez, de mindkét előírásnak formailag is meg kell felelni.

Ne hagyjuk az utolsó pillanatra! A folyamat több hetet is igénybe vehet (adatgyűjtés, helyszíni vizsgálat, elemzés), és a határidő közeledtével várhatóan megnő a jogosult szakértők leterheltsége. Aki időben cselekszik, az elkerülheti a kapkodást és a szakemberhiányt, minimalizálva a bírság kockázatát.

Az energetikai felülvizsgálat folyamata és tartalma

Az energetikai felülvizsgálat egy helyszíni szemlével egybekötött szakértői vizsgálat, amelynek eredményeképpen részletes jelentés készül a rendszer állapotáról és hatékonyságáról. A folyamat fő lépései:

  • Előkészületek, adatszolgáltatás: Az üzemeltető biztosítja a szükséges dokumentumokat és információkat (berendezés műszaki adatai, karbantartási naplók, korábbi mérési eredmények).
  • Helyszíni vizsgálat: A szakember a helyszínen szemrevételezi a rendszer hozzáférhető részeit, ellenőrzi a fő berendezéseket (kazánok, hőtermelő egységek, hűtőkompresszorok, szivattyúk, vezérlőegységek), szükség esetén méréseket végez.
  • Hatékonyság és méretezés értékelése: Elemzi a berendezések energiahatékonyságát, megvizsgálja, hogy a rendelkezésre álló teljesítmény összhangban van-e az épület igényeivel, és milyen mértékben javítható az adott körülmények között.
  • Hiányosságok feltárása: Dokumentálja a problémákat, esetleges hiányzó elemeket vagy karbantartási mulasztásokat, rögzíti a vizsgálat során alkalmazott referenciaértékeket és méréseket.
  • Javító javaslatok kidolgozása: Egyedi korszerűsítési és optimalizálási javaslatok készülnek (szabályozás finomhangolása, hőcserélő csere, szigetelés, elavult berendezés cseréje stb.).
  • Jelentéskészítés és nyilvántartás: Írásos jelentés készül a rendszer azonosító adataival, a vizsgálat leírásával, mért eredményekkel, értékelésekkel és javaslatokkal. A jelentést digitálisan is rögzíteni kell a hatóság által fenntartott online nyilvántartásban. A dokumentum birtokában egy esetleges hatósági ellenőrzés során igazolható a kötelezettség teljesítése.

Összefoglalva: a felülvizsgálat feltárja a kazánok és klímaberendezések hatásfokát, megfelelő méretezését és üzemeltetési paramétereit, és testreszabott tanácsokat ad az energiahatékonyság fokozására. Az üzemeltető nem csak egy „kipipált” jelentést kap, hanem gyakorlati útmutatót is a rezsiköltségek csökkentéséhez és a modernizációhoz.

 

Ki végezheti el a felülvizsgálatot?

Az energetikai felülvizsgálatot kizárólag arra jogosult, regisztrált szakértő végezheti. Olyan energetikai felülvizsgáló (épületgépész) szakember, aki szerepel a Magyar Mérnöki Kamara névjegyzékében a megfelelő szakterületi jogosultsággal, és regisztrált a Klímavédelmi Hatóság nyilvántartásában. Lényeges, hogy független, külső szakértőről van szó – az üzemeltető saját karbantartója vagy energetikusa nem jogosult hivatalos jelentés kiállítására, ha nincs meg a speciális minősítése. A jogosultság megszerzéséhez előírt képzések, kamarai tagság és szakmai feltételek szükségesek; mindez garantálja, hogy a felülvizsgálatot magasan képzett és naprakész szakértők végzik.

Az üzemeltetők feladata tehát egy megfelelő jogosultságú szakértő megbízása. Érdemes referenciák és tapasztalat alapján választani, és olyan partnerrel dolgozni, aki a helyszíni munka mellett az adminisztrációt (adatfeltöltés, jelentés) is maradéktalanul elvégzi.

 

Mentességek és különleges esetek

Bizonyos esetekben mentesség is adható a rendszeres felülvizsgálat alól, ha teljesülnek a feltételek az energiahatékonyság folyamatos ellenőrzésére. Például: ha egy épületben 290 kW-nál nagyobb hőteljesítményű fűtési rendszer működik, és ahhoz olyan épületautomatizálási és -szabályozási rendszer kapcsolódik, amely folyamatosan monitorozza, naplózza és optimalizálja az energiafelhasználást, akkor a jogszabály lehetővé teheti a felülvizsgálat alóli mentességet. Fontos azonban, hogy a mentesség nem automatikus: hivatalos kérelemre, energetikai felülvizsgálóra támaszkodva a Magyar Mérnöki Kamara bírálja el, és csak a feltételek fennállása esetén adható meg.

A legtöbb átlagos üzem esetében a mentesség nem releváns – jellemzően csak nagyméretű, korszerű épületautomatika-rendszerrel felszerelt létesítmények jöhetnek szóba. Éppen ezért az üzemeltetők túlnyomó többségének készülniük kell a felülvizsgálatra, és nem érdemes abban bízni, hogy „megússzák”. Ha bizonytalanok vagyunk a mentesség kapcsán, szakértői konzultáció javasolt.

 

Miért fontos ez az energetikai felülvizsgálat? – Előnyök és kockázatok

Az energetikai felülvizsgálat egyrészt jogszabályi kötelezettség, másrészt lehetőség az energiafelhasználás és a költségek optimalizálására.

Jogszabályi megfelelés és szankciók: A hatóság ellenőrzi a kötelezettség teljesítését, és mulasztás esetén bírságot szabhat ki. Az első bírság nagyságrendje jellemzően megegyezhet a felülvizsgálat ajánlott díjával, és a bírság ismételten kiszabható, amennyiben a kötelezettség elmulasztása fennáll.

Energia-megtakarítás és üzemeltetési előnyök:

  • Hiányosságok feltárása: a vizsgálat rávilágít a hatásfokbeli veszteségekre és szabályozási hibákra.
  • Optimalizálási javaslatok: konkrét teendők az üzemeltetés finomhangolásától a kisebb fejlesztéseken át a nagyobb beruházásokig.
  • Költségcsökkentés: hatékonyabb működés, alacsonyabb energiafogyasztás, akár éves szinten jelentős megtakarítás.
  • Megfelelés ellenőrzéseken: naprakész felülvizsgálati jelentéssel felkészülten fogadhatók a hatósági ellenőrzések.
  • Környezeti előnyök: kisebb kibocsátás és alacsonyabb karbonlábnyom.

Összességében: egy elmulasztott felülvizsgálat csak büntetést von maga után, míg egy jól lefolytatott, időben elvégzett felülvizsgálat a megtakarítások és a modernizáció kiindulópontja lehet.

 

Hogyan segít a Green Support Kft.?

A Green Support Kft. célja, hogy a jogszabályi kötelezettségek teljesítése ne teher, hanem megfelelő megvalósítással üzleti előny legyen. A 70 kW feletti rendszerek energetikai felülvizsgálatában végigmenedzseljük a folyamatot, minősített alvállalkozó szakértőkkel dolgozunk, és kézben tartjuk az adminisztratív-szervezési részeket is. Ez magában foglalja:

  • előzetes egyeztetés és adatgyűjtés,
  • jogosultsággal rendelkező energetikai felülvizsgáló kijelölése,
  • helyszíni felmérés ütemezése,
  • felülvizsgálati jelentés szakmai ellenőrzése és értelmezése,
  • jelentés rögzítése a hatósági rendszerben,
  • tanácsadás a javasolt intézkedések megvalósításához (költség–haszon és megtérülési szempontokkal).

Sok ügyfelünkkel levegőtisztaság-védelmi engedélyeztetés kapcsán már együtt dolgozunk; az energetikai felülvizsgálatot ezzel akár összehangoltan, egy kézben tudjuk kezelni. Integrált megközelítésünk csökkenti az adminisztratív terheket, biztosítja a teljes körű megfelelést és támogatja az energia-megtakarítási lehetőségek kiaknázását.

 

 

Levegővédelmi_engedélyezés_lépésről_lépésre_könyv

Hogyan szerezd meg könnyedén a levegővédelmi engedélyedet!

A levegővédelmi engedélyeztetéssel vállalkozások tízezrei érintettek. A cégeknek sokszor nehézséget okoz, hogy nem tudják, melyik berendezésük minősül engedélyköteles pontforrásnak, illetve mit kell tenniük, hogy beszerezzék a szükséges hatósági engedélyt. Ezért a több tíz éves szakmai tapasztalatom és az alatt kialakult jó gyakorlat ismeretében elkészítettem egy részletes útmutatót a levegővédelmi engedélyeztetés információiról, lépéseiről. Ez hatalmas segítség az engedély beszerzéséért felelős személy számára.

Gyakran ismételt kérdések az energetikai felülvizsgálat kapcsán

A 2022. január 1-jét megelőzően üzembe helyezett, 70 kW feletti épületgépészeti (fűtési és légkondicionáló) rendszerek energetikai felülvizsgálatát 2025. december 31-ig kell elvégezni. A határidő közeledtével rengeteg kérdés merült fel, ezekre kívánunk választ adni...

Pontforrás üzemnapló – kötelezettség, amit nem érdemes félvállról venni

A levegőtisztaság-védelmi működési engedéllyel rendelkező pontforrások esetén pontforrás üzemnaplót szükséges vezetni.

Légszennyező pontforrás bejelentése – mikor, kinek, hogyan szükséges?

Tudja meg, milyen dokumentumok, határidők és lépések szükségesek a légszennyező pontforrások bejelentéséhez.

Hogyan dolgozunk a pontforrások engedélyének megszerzése érdekében?

A pontforrások engedélyeztetésében teljes körű támogatást nyújtunk, a dokumentációtól a hatósági képviseleten át egészen az engedély megszerzéséig. Mi levesszük a terhet ügyfeleink válláról, hogy a környezetvédelmi megfelelés soha ne jelentsen problémát.